Социализиране с реката

На 14 октомври група BraVo доброволци се организираха и се събраха на южния бряг на река Марица. Докато за повечето градове реката обикновено е сърцето на града, то в Пловдив реката е откъсната от градския пейзаж. Тя е един от най-важните елементи в екосистемата на града, но пловдивчани са загубили връзката си с нея, а тя се е свила в коритото си, притисната от храсти и новопоявили се лонгозни горички и живее собствен живот.

„Природата е завзела голяма част от бреговете, появили са се много острови. За съжаление е пълна с боклуци и пластмасови опаковки, които водата носи надолу. Истината е, че в момента реката е много красива и едновременно с това много опасна“ разказа Веселин Костов, председател на сдружението.

За да илюстрира как реката може да бъде място за забавления, той се пусна с каяк от моста на Захарна фабрика до моста на Панаира. По време плаването си, той е забелязал разрушени стени, много паднали дървета, а най-притеснителното, според него, са малките горички под мостовете на града. „Ако стане пожар там, на огнеборците ще им е много трудно да го загасят, а огънят ще компрометира арматурата на съоръжението и мостът ще бъде неизползваем. Рискът градът да бъде разделен на две части изобщо не е за подценяване“, смята пловдивчанинът, който преди време е бил активен член на една от най-големите екологични организации в Белгия.

Според него бъдещият проект за социализацията на реката трябва да намери пресечната точка между архитектура, дизайн и екология.

„Тази грозна конструкция, която се намира върху Пешеходния мост, задължително трябва да се махне, защото тя скрива една от най-красивите гледки в града“, сподели Веско Костов.

Друга негова идея е под мостовете да бъдат монтирани къщички за прилепи, тъй като те могат да редуцират значително популацията от комари, които тормозят жителите на града всяко лято. „Един прилеп изяжда 15 000 комара на денонощие, а екскрементите им са храна за рибите. За съжаление прилепите през последните години рязко намаляха, тъй като при санирането на сградите, дупките, през които те влизат в подпокривните пространства, са запушени от изолация“, казва Костов. Според него реката може да бъде и удобен транспортен коридор при ежедневните задръствания. Водните спортове, както и различните плаващи атракции, може да дадат добавена стойност на града като туристически и спортен център.

След прекаран половин ден в коритото на реката сме категорични, че тя може и трябва да бъде място за култура, бизнес, спорт и отдих чрез благоустрояване на крайбрежните зони, изграждане на паркови рекреационни и атракционни зони.